ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΙΝΙΩΤΗΣ: Τα χρώματα της μουσικής

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΙΝΙΩΤΗΣ: Τα χρώματα της μουσικής

Δεν ξέρω αν γέρασα πολύ ή αν έχω συμπτώματα παλιμπαιδισμού, πάντως είναι μεγάλη η χαρά, όταν ακούω καινούριες δουλειές από νέα παιδιά, που έχουν το μεράκι της λαϊκής μουσικής, ταλέντο και διάθεση να ταξιδέψουν πιο μακριά με το καράβι της και να αυγατίσουν την προίκα της. Πλείστα όσα παραδείγματα παρελαύνουν από αυτό το αιρετικό μετερίζι και γενικά σ’ όλη την δημοσιογραφική μου πορεία. Ένα ακόμα δείγμα: Βαγγέλης Πετρινιώτης,   «Χρώματα». Και δη από μερακλή, που δεν μένει στο μεγάλο αθηναϊκό χωριό. Άλλο ελπιδοφόρο χαρακτηριστικό: Οι επαρχιακές πόλεις, παρά κι ενάντια στα μεγάλα εμπόδια συνεισφέρουν στο μελωδικό ραβαΐσι, αναδεικνύουν πολυσήμαντα έργα. Απλά, μεστά, για αυτό πολύτροπα αξιόλογα.

Δικά του παιξίματα, ορχηστρικά και τραγούδια, συν 4-5 παλιά διαμάντια σε επανεκτελέσεις με σεβασμό και να ένας πανέμορφος δίσκος. Άλλο να το λες, φυσικά, κι άλλο να ξηλώνεσαι οικονομικά, να δίνεις το χαρτζιλίκι σου να βγάλεις την δημιουργία σου, που εφόσον ακτινοβολεί μικρή ή μεγάλη αξία θα περάσει στ’ αζήτητα από τα σκυλοπόπ βοθροκάναλα καθ’ άπασαν την επικράτεια! Ωστόσο επιμένουν οι νέοι δημιουργοί και αυτό είναι, που μετρά, που κάνει την διαφορά. Υπόγεια το λαϊκό μας τραγούδι κυλάει σε πείσμα της ξενόδουλης εξουσίας και δροσίζει τις μέρες και τις ψυχές μας και μάλιστα με νέες πηγές. Όπως καλή ώρα ο Βαγγέλης Πετρινιώτης, που γνώρισα στο συνέδριο για τις «λαϊκές αστικές  μουσικές», τον Οκτώβριο του 2019 στην Καρδίτσα.

Διάλεξε να εισηγηθεί ένα πρωτότυπο, όσο και δύσκολο θέμα, τα ιδιαίτερα παιξίματα του Ανέστου Δελιά-Αρτέμη. Πολύ αξιόλογη ομιλία και όπως οι παλιότεροι αναγνώστες θυμούνται την φιλοξενήσαμε στην ιστοσελίδα στο μεγαλύτερο μέρος της.  Αρνητικό ήταν τα λειψά έως ανύπαρκτα βιογραφικά στοιχεία, που περιείχε για τον περίφημο Αρτέμη του Ρεμπέτικου, Τότε, ως μοναδικός βιογράφος του Δελιά, έμπρακτα συνειδητοποίησα, τις συνέπειες από τις έλλειψη νέας έκδοσης του βιβλίου μου «Μάγκες Αλήστου Εποχής», που η δεύτερη έκδοσή του είναι εξαντλημένη εδώ και 10 χρόνια και δεν μπορούσε, φυσικά, να έχει γνώση και πρόσβαση ένας νέος μουσικός ν’ αντλήσει βιογραφικά και άλλα στοιχεία. Από τότε χρονολογούνται και τα «Χρώματα» και η πρόθεσή μου να τα παρουσιάσω.

Όπως προλογίζει ο δημιουργός, ο δίσκος αυτός αποτελεί μια αποτύπωση των μουσικών «χρωμάτων», που τον εκφράζουν. «Κάθε κομμάτι έχει να πει κάτι διαφορετικό, είτε από μουσικής άποψης είτε από τεχνικής πλευράς, πάνω στο μουσικό όργανο. Όλα είναι παιγμένα στο τρίχορδο μπουζούκι. Στην αρχή έχουμε ρεμπέτικο ύφος μ’ ένα ορχηστρικό του Μάρκου, ένα  του Γιοβάν Τσαούς με ανοιχτές χορδές κι ένα του Αποστόλου Χατζηχρήστου σε κούρδισμα Λα-Σολ-Ρε. Μετά ένα ιδιαίτερο κομμάτι του Django Reinhardt  από μια ζωντανή εκτέλεση και στην συνέχεια κομμάτια με πιο σύγχρονο στυλ παιξίματος». Ο δίσκος «Χρώματα» κυκλοφορεί από τον «Ιανό» και σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες.

Ο Βαγγέλης Πετρινιώτης γεννήθηκε στις 29 Μαρτίου 1991 στην Καρδίτσα και η μουσική του ενασχόληση ξεκινά από την παιδική ηλικία. Είναι κάτοχος πτυχίου Αρμονίας, Αντίστιξης και Βυζαντινής Μουσικής. Αποφοίτησε από  το τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ειδίκευση στο τρίχορδο μπουζούκι. Από το 2013 ασχολείται με την μουσική έρευνα και το μπουζούκι και πραγματοποιεί εμφανίζεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από τον Σεπτέμβριο του 2020 είναι υποψήφιος διδάκτορας στο τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Το θέμα της διδακτορικής διατριβής: «Η εξέλιξη της ερμηνείας του τρίχορδου μπουζουκιού, μέσα από τα δισκογραφημένα ορχηστρικά αποσπάσματα των ερμηνευτών του οργάνου». Εργάζεται ως αναπληρωτής καθηγητής στο Μουσικό Σχολείο Κατερίνης, διδάσκει τρίχορδο μπουζούκι, όπως και στο Δημοτικό Ωδείο Καρδίτσας.

Ένα πολύ ενδιαφέρον κεφάλαιο, που πιστοποιεί το χειροποίητο… κέντημα της λαϊκής μας μούσας αλλά και την μοναδική λειτουργία της παρέας, που γλεντά τα μεράκια σιάχνοντας εξαίρετο πολιτισμό, ακόμα και σε εποχές ψηφιακού μεσαίωνα, είναι αυτό, που έχουμε πολλές φορές επισημάνει  και φυσικά μας γεμίζει όλους με χαρά και μελωδίες. Ο συλλογικός τρόπος της επεξεργασίας  των μουσικών κομματιών τόσο σε συναυλίες, όσο ακόμα και στο στούντιο. Σύμπραξη ταλέντων σε κάθε περίπτωση και αφορμή. Και στα «Χρώματα» συμμετέχουν φίλοι και σπουδαίοι καλλιτέχνες-όπως σημειώνει ο Β. Πετρινιώτης:  Αθηνόδωρος Καρκαφίρης (τσιγγάνικη κιθάρα), Αντώνης Αυγερινός (ακουστικό μπάσο) Μανώλης Πορφυράκης (κιθάρα και φωνή), Σπύρος Τζιάτζιος (κρουστά) , Κωνσταντίνα Πετρινιώτη (φωνή) Μαίρη Καντιώτη (στίχοι) και ο Βαγγέλης τρίχορδο μπουζούκι, μπάσο και φωνή.

Ολοκληρώνοντας την επανειλημμένη ακρόαση των «Χρωμάτων» και για τον  επίλογο: Στην μουσική  η νεολαία δεν είναι δέσμια της μόδας, πίσω από την φωτισμένη βιτρίνα με τις πολλές κάθε είδους πλην ίδιας τοξικότητας αμερικανοβάρβαρες τσιχλόφουσκες, σιάχνει μερακλίδικες ομορφιές, αρκεί βεβαίως όλοι, νέοι, γέροι και παιδιά, να στήνουμε ευήκοον ους και πάντα να ξεβουλώνουμε τις ψυχές από τον εκκωφαντικό χαβαλέ της οθόνης.