Ο διαχρονικός Θάνος

Ο διαχρονικός Θάνος

Ο δημοσιογράφος-συγγραφέας ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ παρουσιάζει σήμερα με τον δικό του πρωτότυπο τρόπο, με μεράκι και συναίσθημα το εξαιρετικό βιβλίο για τον Θάνο Μικρούτσικο, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μετρονόμος με επιμέλεια του Ηρακλή Οικονόμου. «Θάνος Μικρούτσικος. Κυνηγώντας την ουτοπία, 16 αναγνώσεις  του έργου του». Έγινε εκδήλωση πριν από μερικές μέρες στον Ιανό της Αθήνας, σε ιδιαίτερο φορτισμένο κλίμα με την συμμετοχή των συντελεστών του βιβλίου. Εμείς, που γνωρίσαμε μετά το 1976 τον Θάνο και για αρκετά χρόνια συχνά πυκνά κάναμε ωραίες ιδεολογικές συζητήσεις, δεν ξεχνάμε όχι φυσικά το σχετικά διαχρονικό και πολύτροπο έργο του, αυτό δεν ξεχνιέται ποτέ, αλλά το βαθύ του πνεύμα και ταπεραμέντο στις τοτινές παρέες. Ο περισσότερος κόσμος γνωρίζει τον μετά το 1981 Θάνο, κυρίως μετά την εργασία του για τον Νίκο Καββαδία, και άλλα όμορφα λαϊκά άσματα. Όσο για μας τους παλιούς ρομαντικούς ριζοσπάστες συνομιλητές του μάλλον η ψυχή μας είναι πρωτίστως στα Πολιτικά Τραγούδια, στον Μαγιακόφσκι, στην Καντάτα για την Μακρόνησο, στον Μπρέχτ και στην πρώτη, την αυθεντική έκδοση του Σταυρού. Λείπανε από την εκδήλωση δυο μεγάλοι αείμνηστοι της παρέας, η μοναδική τραγουδίστρια Μαρία Δημητριάδη και ο ποιητής-δημοσιογράφος Νίκος Σταμάτης, που τότε ζούσαν σχεδόν καθημερινά τον Θάνο. Στην παρουσίαση του βιβλίου μεταξύ των ομιλητών και ο φίλος και συνάδελφος Δημήτρης Μανιάτης. Του ζητήσαμε να μας γράψει για το βιβλίο το αφιερωμένο στον Θάνο Μικρούτσικο. Μόνο μια κουβέντα, γιατί θέλουμε να κρατήσουμε στην ψυχή μας τις όμορφες παλιές μα τόσο μεστές βραδιές στο σπίτι της Μαίρης (έτσι την φωνάζαμε τότε) και στου Θάνου: Αξίζει, έχει μέγα ενδιαφέρον να κυκλοφορήσει ολοκληρωμένο στον ένα ή στον άλλο βαθμό και το άλλο, το ας πούμε το “συμφωνικό”, το “κλασικό”, το “πρωτοποριακό” έργο του Θάνου Μικρούτσικου. Από όσο έχουμε ακούσει, αποτελεί προίκα και της λεγόμενης “σοβαρής” μουσικής.

 

Για τον Θάνο με αφορμή τον Ηλία

 

Tου ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΝΙΑΤΗ

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ- ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ

Σέβομαι και εκτιμώ τον Ηλία Βολιότη Καπετανάκη. Του χρωστάει το ελληνικό τραγούδι. Και με ενδιαφέρον παρακολουθώ τις πειρατικές του πλοηγήσεις στην Επικαιρότητα και τον Πολιτισμό όλα αυτά τα χρόνια. Αιτία να τον γνωρίσω ήταν ο Μετρονόμος. Και χαίρομαι, που τον βλέπω ενίοτε σε κοινά συμβάντα, δρώμενα, που ακόμη γίνονται στην τουριστική Αθήνα των μεγάλων περιπάτων και μοναξιών. Τελευταία τον είδα-σε είδα Ηλία μου-στον Ιανό και στην παρουσίαση του τόμου «Κυνηγώντας την Ουτοπία με τις 16 αναγνώσεις του έργου του Θάνου Μικρούτσικου» από τις εκδόσεις Μετρονόμος. Εκεί ο άνθρωπος του Θάνου, η Μαρία Παπαγιάννη, βραβευμένη συγγραφέας και με πρόλογο δικό της στον τόμο. Εκεί και τα παιδιά του Θάνου, οι φίλοι του. Τον έξοχο τόμο επιμελήθηκε ο άλλοτε συμφοιτητής μου Ηρακλής Οικονόμου, που εξελίσσεται σε πολύ σοβαρή περίπτωση  χαρτογράφου του ελληνικού τραγουδιού. Κείμενα, που φωτίζουν την περίπτωση του Θάνου και τις πολλαπλές όψεις του έργου του, που εκκινούν απ’ το πολιτικό Τραγούδι, φτάνουν στο Λαϊκό, το Θέατρο, την Όπερα, το Μιούζικαλ, την Επιθεώρηση, το Αβάν Γκαρντ και μέχρι το νεότερο έντεχνο. Ο τόμος μάς υπενθυμίζει την υποχρέωση να δούμε τον Θάνο ως ένα συνολικό γεγονός μουσικο- κοινωνικό-πολιτικό και το έργο του ως έναν συγκερασμό πρωτοπορίας και παράδοσης, «τον καλύτερο πόλο της πολυμορφικής μουσικής», όπως λέει έξοχα ο Παναγιώτης Ανδριόπουλος.

Ας μην ξεχνάμε τον περίφημο και τολμηρό διάλογο του με τον στοχαστή και καθηγητή Γιάννη Μηλιό, που έγινε βιβλίο με τίτλο: «Στην Υπηρεσία του Έθνους» την δεκαετία του ‘80 και έθεσε τολμηρά ζητήματα για τις Συνέχειες και τις Ασυνέχειες του Ελληνικού τρόπου, για την νεωτερικότητα, τον εθνικισμό, τον Λαϊκισμό κ.α. Είναι μοιραίο φίλε Ηλία, και φίλοι του εξαιρετικού ιστότοπου του Ηλία, πως ο Θάνος πέραν της δημιουργίας του αυτοτελώς, ήταν και διαρκώς η αιτία ενός αναστοχασμού πάνω στο Πολιτικό, τις αντιφάσεις της κοινωνίας μας, τις ταξικές διαιρέσεις, τις θεωρήσεις πάνω στον Μαρξισμό. Και ο τόμος αυτός τώρα ψηλαφίζει ακριβώς όλες τις γωνίες του Θάνου. Από τα μουσικά του όρια (που δεν υπήρχαν παρά μόνον σε σύγκρουση με το ευτελές) μέχρι τον τρόπο, που ενώνεται η δημιουργία του με τις αγωνίες, την μηχανική της ελληνικής μεταπολιτευτικής και εν γένει κοινωνίας.  Ο συγκερασμός πρωτοποριακού και παραδοσιακού χαράσσει αμέσως τα διακριτά χαρακτηριστικά του Θάνου, που σωστά στον τόμο επισημαίνει ο Μ. Δαφέρμος πως «διαμορφώνει την συλλογική μας αισθητική και σκέψη».

Πρόβα για την “Καντάτα” λίγο πριν από την πρώτη θρυλική εκτέλεση στο γήπεδο του Σπόρτιγκ, το 1976.

Σχεδόν αμέσως ο Θάνος εντάσσεται στο ρεύμα του κριτικού ρεαλισμού, τον ενδιαφέρει η δημιουργία, που θέτει τον ακροατή σε κριτική εγρήγορση. Αυτό το τελευταίο το παρατηρούμε σε όλες τις δεκαετίες της δικής του δημιουργίας, είτε μιλάμε για τα Πολιτικά Τραγούδια, είτε για την Καντάτα για την Μακρόνησο είτε για το Εμπάργκο, είτε για τραγούδια που παραπέμπουν στην εξέγερση του Ελ Σαλβαδόρ, σε μια ματωμένη απεργία στην Τουρκία, στο δράμα και την ματαίωση του Νίκου Πουλαντζά, είτε σε ένα κοινωνικό τραγούδι στην καμπή των 8Οs όπου χαρτογραφείται η μοναξιά στην πόλη, οι συλλογικές ματαιώσεις, η μανία του καταναλωτισμού, η εξατομίκευση, είτε η προσωρινή νίκη του Καπιταλισμού με το Ανεμολόγιο.

Ο Θάνος ανάμεσα σε άλλα μας σύστησε ποιητές, ή μας ξανασύστησε ποιητές. Στον τόμο αξίζει να διαβάσετε (ουμε) τον Μιχάλη Γελασάκη και την σπουδή του πάνω στην συνάντηση Νίκου Καββαδία-Θάνου. Ο Γελασάκης έχει ασχοληθεί διεξοδικά και έχει γράψει για τον ποιητή της θάλασσας. Ή το έξοχο κείμενο του Θανάση Χουλιαρά για τον Οικουμενικό Ρίτσο και την πρόσληψη του απ’ τον Θάνο στο έργο του δεύτερου. Κείμενα-κοσμήματα, όπως αυτό του σπουδαίου Γιώργου Β. Μονεμβασίτη (και συμμαθητή του Μικρούτσικου) για την εργασία του Θάνου πάνω σε πιο άγνωστα ή υποφωτισμένα έργα, όπως οι Τρωαδίτισσες σε κείμενα του Ευριπίδη και απόδοση του Κ. Βάρναλη ή το «Η γη τσακισμένο καράβι» σε ποίηση του Κοζία και του Γουίλιαμ Μπλέικ και άλλα βέβαια.

Τα κείμενα του τόμου φωτίζουν την περιοχή του Θάνου, την ελληνική κοινωνία, τον τρόπο που διασταυρώνεται η δημιουργία του με τους μετασχηματισμούς της νεο- Ελλάδας. Ο Θάνος δεν μελοποιεί τον ατομισμό, δεν δέρνει τους συνέλληνες του. Τους αφουγκράζεται αλλά και τους κινητοποιεί. Τους κρατά στο φτερό του καρχαρία.  Ο Θάνος περικλείεται στον έξοχο τόμο, κυνηγός της Ουτοπίας, τραγουδώντας το μέλλον, που δεν γίναμε ακόμα, όπως σημειώνει ο Α. Μαράτος. Εκφραστής ενός ελληνικού τραγουδιού-χειραφετητικής χειρονομίας και λυτρωτικής διαδικασίας, που μας βάζει σε σκέψεις, δεν μας σπρώχνει στην απάθεια. Χαίρε Θάνο, χαίρε Ηλία!